6. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 6. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.
Warcraft III: Reforged
Strategiczne 29 stycznia 2020
Zremasterowana wersja Warcrafta III z 2002 roku, jednej z najsłynniejszych gier RTS w historii. Odświeżone wydanie zawiera podstawową wersję oryginału i dodatek The Frozen Throne. Remaster oferuje poprawioną oprawę graficzną oraz szereg ulepszeń w rozgrywce.
Heroes of Might & Magic III: HD Edition
Strategiczne 29 stycznia 2015
Odświeżona edycja jednej z najwyżej ocenianych odsłon legendarnej serii Heroes of Might & Magic, przygotowana dla uczczenia 15 rocznicy wydania gry oraz 20-lecia całego cyklu. Gra została przygotowana na zlecenie firmy Ubisoft przez studio DotEmu, znane m.in. z remake’u kultowej platformówki Another World. Zawartość edycji HD pokrywa się z podstawowym wydaniem „trójki” (bez dodatków) i oferuje 7 kampanii fabularnych (łącznie ok. 50 map), tryb potyczek oraz funkcjonalny edytor.
Warcraft III: Reign of Chaos
Strategiczne 3 lipca 2002
Warcraft III: Reign of Chaos to trzecia odsłona kultowej serii osadzonych w realiach fantasy RTS-ów, zapoczątkowanej w 1994 roku przez studio Blizzard. W krainie Azeroth siły ludzi, orków i nocnych elfów stawiają czoła inwazji nieumarłych, zwanych Plagą albo Nocnym Legionem. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych rozwiązań cyklu, ale nie obyło się bez kilku nowości.
Headquarters: World War II
Strategiczne 11 kwietnia 2024
Headquarters: World War II to taktyczna strategia wojenna w turach, koncentrująca się na odwzorowaniu bitwy o Normandię. Gra realistycznie podchodzi do swojej tematyki i oferuje zarówno tryb dla pojedynczego gracza, jak i rozgrywki multiplayer.
Age of Empires
Strategiczne 30 czerwca 1997
Gra strategiczna czasu rzeczywistego opracowana przez zespół Ensemble Studios. Gracze przejmują kontrolę nad jedną z dwunastu cywilizacji, wśród których pojawia się Babilonia, Egipt, Grecja, czy choćby Korea, a ich głównym zadaniem jest przeprowadzenie jej przez cztery etapy rozwoju, rozciągające się na przestrzeni ponad 10 tysięcy lat.
Realpolitiks
Strategiczne 16 lutego 2017
Rozgrywana w czasie rzeczywistym gra strategiczna autorstwa rodzimego studia Jujubee, w której stając na czele jednej z nacji XXI wieku, staramy się zapewnić dobrobyt naszym obywatelom. Pod względem mechaniki, Realpolitiks może budzić skojarzenia z popularną serią Europa Universalis, jednak gra osadzona została w czasach współczesnych i uwzględnia specyfikę polityczną oraz realia naszego stulecia.
Humankind
Strategiczne 17 sierpnia 2021
Turowa strategia 4X studia Amplitude, wzorowana na serii Sid Meier's Civilization. W Humankind gracz tworzy własną cywilizację, dobierając elementy z wielu historycznych kultur, a następnie musi ją poprowadzić przez kolejne epoki, od starożytności po czasy współczesne.
Life is Feudal: Forest Village
Strategiczne 26 maja 2017
Gra strategiczna typu city builder stworzona przez studio Mindillusion, w której przejmujemy kontrolę nad wczesnośredniowieczną osadą. Podczas zabawy musimy odpowiednio balansować dwa aspekty rozgrywki, jakimi są ekspansja i przetrwanie w niegościnnym środowisku. Oprócz zajmowania terenu, konstruowania nowych budynków i ulepszania już posiadanych, gracze muszą zatem zadbać między innymi o ciepłe ubrania na zimę dla poddanych i zapewnienie im zbalansowanego jadłospisu.
Warcraft III: The Frozen Throne
Strategiczne 1 lipca 2003
Oficjalny dodatek do trzeciej części kultowej serii RTS w klimatach fantasy, rozwijanej od 1994 roku przez firmę Blizzard Entertainment. Akcja gry Warcraft III: The Frozen Throne osadzona została ponownie w krainie Azeroth, kilka miesięcy po bitwie na górze Hyjal. Oś fabularną rozszerzenia stanowią próby odnalezienia władcy Nieumarłych, Ner’zhula, spoczywającego w lodowym grobowcu na kontynencie Northrend.
Twierdza: Władcy wojny
Strategiczne 9 marca 2021
Stronghold: Warlords to kolejna odsłona cyklu Stronghold. Gra przenosi nas na Daleki Wschód, a największą nowością są tu tytułowi Władcy – dowódcy zarządzający określonymi skrawkami terenu bądź wykorzystywani bezpośrednio na polu walki.
Desperados III
Strategiczne 16 czerwca 2020
Desperados III to strategia taktyczna wchodząca w skład popularnego cyklu wzorowanego na serii Commandos. Gracz dowodzi pięcioosobowym gangiem wykonującym zadania na Dzikim Zachodzie. W misjach wrogowie najczęściej górują nad nami liczebnością, więc gracz musi wykazywać się sprytem, tworząc skomplikowane plany, wykorzystując podejście skradankowe czy zastawiając pułapki.
Ostriv
Strategiczne 2025 (wczesny dostęp od 19 marca 2020)
Strategia ekonomiczna typu city builder, która daje nam szansę pokierowania XVIII-wiecznym miastem. Gracz wciela się w rolę zarządcy i ma za zadanie zadbać nie tylko o rozwój gospodarki, ale również o zaspokojenie potrzeb mieszkańców.
Pharaoh: A New Era
Strategiczne 15 lutego 2023
Remake kultowej gry strategicznej typu city builder wydanej w 1999 roku. W Pharaoh: A New Era zawarto zarówno podstawową wersję tej produkcji, jak i dodatek zatytułowany Kleopatra: Królowa Nilu. Na potrzeby gry odświeżono grafikę, soundtrack oraz interfejs.
Dune: Spice Wars
Strategiczne 14 września 2023
Dune: Spice Wars to RTS z elementami 4X, osadzony w uniwersum wykreowanym przez Franka Herberta. Tytuł został opracowany przez studio Shiro Games, czyli twórców m.in. ciepło przyjętego Northgard.
Age of Empires IV
Strategiczne 28 października 2021
Age of Empires 4 to czwarta pełnoprawna odsłona słynnego cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzona w średniowieczu. Za jej stworzenie odpowiedzialna jest ekipa Relic Entertainment, znana z takich serii jak Company of Heroes czy Warhammer 40,000: Dawn of War. Pod względem mechaniki tytuł co prawda pozostaje wierny schematowi wypracowanemu przez swoich cenionych poprzedników, jednak wprowadza również sporo nowych rozwiązań.
Warhammer 40,000: Dawn of War
Strategiczne 20 września 2004
Osadzona w świecie Warhammera 40,000 strategia czasu rzeczywistego, powstała we współpracy firmy THQ ze znanym z Homeworlda studiem Relic Entertainment. Fabuła Dawn of War skupia się na jednym z wielu konfliktów świata Warhammera, opisując losy niejakiego Gabriela Angelosa – dowódcy Kosmicznych Marines z zakonu Blood Ravens, który usiłuje zapobiec inwazji orków na jego planetę.
Heroes of Might and Magic III: Złota Edycja
Strategiczne 20 września 2004
Kompletne wydanie osadzonej w realiach fantasy turowej strategii studia New World Computing, stanowiącej trzecią - i jak dotąd najwyżej ocenianą – odsłonę popularnej serii Heroes of Might and Magic. Oprócz wydanej w marcu 1999 roku gry podstawowej, w zestawie znalazły się także dwa oficjalne dodatki: Armageddon’s Blade i The Shadow of Death.
Company of Heroes: Kompania braci
Strategiczne 11 września 2006
Strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach II wojny światowej. Tytuł został opracowany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment - znane m.in. z serii Homeworld i Warhammer 40,000: Dawn of War. Edycja mobilna została przygotowana przez studio Feral Interactive. Akcja gry koncentruje się na działaniach armii amerykańskiej w zachodniej części Europy i rozpoczyna od legendarnego desantu powietrzno-morskiego w Normandii.
Soldiers: Ludzie Honoru
Strategiczne 29 czerwca 2004
Strategia czasu rzeczywistego, opracowana przez ukraińskie studio Best Way. Akcja została osadzona w drugowojennej Europie, a gracz wciela się w rolę wojskowego dowódcy. Na ukończenie czeka tutaj 25 zróżnicowanych misji, w których wydajemy rozkazy nie tylko piechocie, lecz także zmechanizowanym jednostkom.
Anno 1602: Tworzenie Nowego Świata
Strategiczne 26 listopada 1998
Odpływasz z zaludnionego kontynetntu aby odkryć nowe lądy i zostać pionierem kolonizacji. Zasiedlając archipelagi wysp musisz rozbudować kolonie i obronić się przed nowym zagrożeniem.
Command & Conquer: Red Alert 2
Strategiczne 24 października 2000
Pełnoprawna kontynuacja gry Command & Conquer: Red Alert, która ukazała się na komputerach PC jesienią 1996 roku. Fabuła gry kontynuuje wydarzenia zapoczątkowane w pierwowzorze, jednak tym razem na skutek tajnych rosyjskich eksperymentów dochodzi do wydzielenia się alternatywnych rzeczywistości. Gracze mogą ponownie opowiedzieć się po stronie aliantów lub zalewającej świat „czerwonej zarazy” i spróbować wpłynąć na losy świata, korzystając z szeregu zupełnie nowych możliwości.
Dream Engines: Nomad Cities
Strategiczne 9 maja 2024
Strategia typu city builder z elementami gry akcji. Dream Engines: Nomad Cities oddaje nam do dyspozycji latające miasto, które musimy nieustannie rozbudowywać i fortyfikować, a w razie potrzeby – przenosić w coraz bardziej dogodne miejsca.
Songs of Syx
Strategiczne 21 września 2020
Rozbudowana gra strategiczna z elementami symulacji, przywodząca na myśl takie tytuły jak RimWorld czy Dwarf Fortress. W Songs of Syx tworzymy od podstaw królestwo w krainie fantasy oraz toczymy bitwy z udziałem nawet 40 tysięcy jednostek.
Sid Meier's Civilization IV
Strategiczne 25 października 2005
Czwarta odsłona bestsellerowej serii turowych gier strategicznych, zapoczątkowanej w 1991 roku przez legendę branży, Sida Meiera. Civilization IV stanowi kolejny ważny krok w rozwoju cyklu, łącząc klasyczne rozwiązania poprzednich części z nowoczesną oprawą graficzną oraz całym szeregiem nowości i zmian. Gracz obejmuje więc po raz kolejny pieczę nad wybraną cywilizacją, prowadząc ją przez kolejne tysiąclecia do panowania nad losowo wygenerowanym światem.